Vakkundig uw multiriem vervangen in Zeist
Slijtage van de multiriem verloopt heel geleidelijk. Wanneer moet uw multiriem vervangen worden? En wat zijn de oorzaken van slijtage? De antwoorden op deze en andere vragen leest u hier.
Wat is de multiriem en hoe werkt deze?
Zoals de naam al doet vermoeden, is de multiriem een multifunctionele riem. De rubberen riem, welke zich meestal aan de buitenkant van het motorblok bevindt, drijft verschillende onderdelen in de auto aan.
In vrijwel alle auto’s zorgt de multiriem voor een goede werking van de dynamo, de stuurbekrachtiging en de aircopomp. In veel moderne auto’s komt de waterpomp – die verantwoordelijk is voor de motorkoeling – daar nog bij. Wanneer de multiriem versleten is, kunnen deze onderdelen niet functioneren, waardoor u in principe niet met de auto kunt rijden.
De multiriem zelf wordt door de krukas van de motor aangedreven en maakt deel uit van een systeem met geleiderol, spanrol en spanner. Door dit vernuftige systeem is de speling op de riem minimaal en worden alle onderdelen optimaal aangedreven.
Waaraan merk ik dat de multiriem niet meer goed functioneert?
Een versleten multiriem wordt vaak opgemerkt door een piepend of slepend geluid vlak na het starten. Wanneer de multiriem niet strak genoeg staat, is de kans groot dat deze doorslipt, wat resulteert in een snerpend geluid.
Ook tijdens filerijden zal een multiriem die gebreken vertoont sneller worden opgemerkt. De motor wordt dan namelijk minder gekoeld door rijwind, waardoor het koelsysteem en de waterpomp harder moeten werken. Aangezien de waterpomp wordt aangedreven door de multiriem, moet ook die harder werken.
In beide situaties wordt de multiriem extra zwaar belast.
Wat zijn de oorzaken van slijtage?
Vooropgesteld: een multiriem is gemaakt van hoogwaardig materiaal, waardoor deze bij normaal gebruik niet snel slijt. Een multiriem gaat over het algemeen zo’n vijf jaar mee (of 60.000 - 150.000 kilometer).
Enkele oorzaken voor slijtage aan de multiriem:
- Ouderdom. De multiriem zal na verloop van tijd verharden en scheurtjes gaan vertonen, met het risico op doorscheuren;
- Te weinig spanning. Wanneer de multiriem te los zit, zal deze gaan zwalken en sneller slijten. Tijdig de multiriem opnieuw op spanning brengen verhelpt dit probleem;
- Slijtage van geleide- of spanrollen. Scheve of afgeschuurde rollen zorgen er dikwijls voor dat de riem niet voldoende op spanning kan staan en moeten in dat geval vervangen worden;
- Lekkage van olie- of koelvloeistoffen. Versleten afdichtingen of lekke koppakkingen kunnen leiden tot lekkage van vloeistoffen, waardoor de multiriem gaat slippen en versneld slijt.
Multiriem vervangen in Zeist
Ondervindt u problemen met de multiriem? Bij Vocking & Van der Sluijs in Zeist verhelpen we graag het probleem. Voordat we aan de slag gaan, ontvangt u uiteraard een heldere prijsopgave. Zo weet u direct waar u aan toe bent.